השפעתה הכבדה של הרכבת הקלה: מהפכת התחבצ והקשר לעליית ערך הנדלן בתל אביב

תגידו, ברכבת הקלה כבר נסעתם?

אם כן, בטח תסכימו שמדובר בקפיצה קטנה לחו״ל. אבל מעבר לחוויית השימוש ולמהירות ההתניידות, יש לה גם חלק משמעותי מאוד בעליית ערך הנכסים בעיר. הרק״ל – סקירה מלמדת.

 הקו האדום של הרק"ל הושק באוגוסט 2023. הוא חוצה את ת״א לאורכה ומחבר בין 5 ערים: פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, ת״א-יפו ובת ים – ובכך מהווה נדבך ראשוני וחשוב במהפכה התחבורתית שהשפיעה, משפיעה ועוד תשפיע על תל אביב, מעל ומתחת לפני הקרקע.

בשנים הקרובות עתידים להיות מושקים שני קווים נוספים, הירוק והסגול, ובכך לחבר את מטרופולין גוש דן באמצעי תחבורה שהשמשתו לציבור היא אכן, לא פחות ממהפכה.

מהפכה זו באה לידי ביטוי בין היתר גם בהשבחת ערכם של הנכסים הנמצאים על תוואי הרק״ל, עם דגש על אלו הנמצאים בסמיכות לתחנות; אלו תרמו לעליית המחירים המשמעותית ביותר ברחבי העיר. עליית המחירים צפויה להימשך עם הפתיחה ההדרגתית של שאר הקווים בשנים הקרובות – ולהפוך את תל אביב לאחת ״מערי העולם״ הנחשבות והמובילות (לצד שאר תכונותיה ואופיה הייחודי כמובן)

הקו הסגול עתיד לחבר את החלקים ממזרח לתל אביב: יהוד-מונוסון, אור יהודה וגבעת שמואל, דרך רמת גן וגבעתיים ועד למרכז העיר, הוא נמצא בעבודה מ-2018 ועתיד להיות מושק ב2027.

ברגע שיפתח הקו אפשר יהיה להגיע בדקות ספורות מאזור אחד לשני בעיר.

הקו הירוק, שעתיד להיות מושק ב2028, רלוונטי לנו במיוחד מאחר והוא חולף ממש בסמוך לרחוב קפלן (פינת אבן גבירול) – שם נמצאים 4 מתוך 5 הבניינים באשכול ההשקעה שלנו – השקעות נדל"ן בתל אביב. הדבר ישפיע על מחירי הנדל״ן וידחוף אותם מעלה.

למעשה, מאז שהחלו העבודות על הרק״ל בעיר, אפשר לראות את היזמים רודפים אחר כל פיסת קרקע על התוואי, ואת המחירים מטפסים – כל זה עוד לפני שנבנתה מסילת הקו. 

מתוך האתר הרשמי של הרכבת הקלה

מחירי הדירות בעיר – והקשר לרק״ל

מחירי הדירות מושפעים בין היתר מגורמים כגון: מחסור בהיצע בשל מחסור הקרקעות לבנייה אל מול ביקושים הולכים וגוברים, תרומת סקטור ההייטק במשך שנים לא מעטות – ההון שיוצר ויכולת ההשתכרות הגבוהה של עובדי הסקטור, לצד מעל לעשור של ריבית נמוכה, שנקטע ב-2022.

כל הנ״ל, לצד הרק״ל, הם חלק מהגורמים לטיפוס המחירים בשנים האחרונות. 

היזם Boulevard, איתו אנחנו משתפים פעולה בהשקעת R.meTLV, מספק לנו דוגמא קונקרטית לטענה.

בפרויקט אחר של החברה בשדרות ירושלים ביפו נמכרות כיום דירות במחיר של כ- 50 אלף שקל למ"ר. לפני 4 שנים בלבד נמכרו בשלב הראשון דירות במחיר של 27 אלף שקל למ"ר(!). קפיצה משמעותית, שנובעת רבות מתחנת רק״ל הממוקמת בצמוד לפרויקט.

האטה ופריצה מחדש

כרגע שוק הנדל״ן התל אביבי חווה האטה מסוימת הנובעת מגובה הריבית והמלחמה, כך גם ע״פ בולווארד.

עם זאת, הסימנים מצביעים על כך שהשוק חוזר לשגשוג ולצמיחה. הביקוש הכבוש יתפרץ ואיתו, באופן בלתי נמנע, גם עליית מחירים. ואכן סימנים ראשונים לתופעה נראים כפי שמדווחת הסקירה הבאה.

לסיכום, 

הרק״ל במטרופולין ת״א היא שחקן משמעותי בעליות הערך והמחירים בשוק הנדל״ן. הדבר  השפיע בעבר ועוד ישפיע בעתיד על שווי הדירות  – באופן כללי על ערך הנדל״ן התל אביבי, ועל אחת כמה וכמה בנכסים הממוקמים בסמיכות לרק״ל. כמו הבניינים בהשקעה שלנו.

ראוי לציין שמעבר לאספקט של עליית ערך הנכסים, מדובר גם בשינוי משמעותי באיכות חיי התושבים ובמענה לחוליים מהם סבלו תושבי העיר והמבקרים בה במשך עשורים. אנחנו מדברים בין היתר על פתרון למצוקת החניה העצום, בעיות ההתניידות בעיר, הרעש וזיהום האוויר מהתחב״צ הישן ועוד.

חו״ל, כבר אמרנו?

/ 5.

אהבתם? מוזמנים לשתף

כאן מתחילים, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
דילוג לתוכן